logo

Suomen Kansallinen Lotto – Veikkaus

Eettinen ilmoituskanava

Veikkaus toimii vastuullisesti ja noudattaa tarkoin voimassa olevia lakeja ja säädöksiä. Sitoudumme eettisiin toimintaperiaatteisiin, jotka heijastavat arvojamme ja muodostavat perustan kaikelle liiketoiminnallemme.

Meille on tärkeää, että jokainen veikkauslainen toimii rehellisesti ja vastuullisesti päivittäisessä työssään. Toimintaohjeemme (Code of Conduct) määrittelee ne keskeiset periaatteet ja toimintatavat, joiden mukaan toimimme, ja odotamme myös yhteistyökumppaneidemme noudattavan samoja eettisiä standardeja.

Yhteistyökumppaneilta edellytämme soveltuvien lakien noudattamista sekä sitoutumista Toimittajien eettiseen ohjesääntöön.

Tutustu tarkemmin arvoihimme ja toimintamme eettisiin periaatteisiin.

Mikä on Eettinen ilmoituskanava (Whistleblowing)

Eettinen ilmoituskanava on Veikkaus-konsernin sisäinen ja luottamuksellinen viestintäkanava, jonka kautta voidaan tuoda esiin huolenaiheita liittyen epäiltyihin väärinkäytöksiin tai epäeettiseen toimintaan.

Kanavaa voivat käyttää Veikkaus-konsernin työntekijät, näihin rinnastettavat henkilöt sekä konsernin yhteistyökumppaneiden edustajat ilmoittaakseen havainnoistaan, jotka liittyvät esimerkiksi:

Ilmoituskanavan kautta voidaan myös raportoida tilanteista, joissa Veikkauksen tai sen asiamiehen toiminnassa epäillään rahanpesulain tai sen nojalla annettujen määräysten laiminlyöntiä tai rikkomista. Ilmoitusoikeus ulottuu myös asiamiehiin ja heidän työntekijöihinsä.

Kanavan tavoitteena on edistää vastuullista toimintakulttuuria ja mahdollistaa epäkohtien käsittely varhaisessa vaiheessa. Näin vahvistamme avoimuutta ja parannamme jatkuvasti yhtiön toiminnan laatua.

Mistä asioista voi tehdä ilmoituksen

Ilmoituksen voit tehdä, jos havaitset seuraavia asioita:

Rohkaisemme kertomaan havaitsemistasi epäkohdista

Ennen ilmoituksen tekemistä on suositeltavaa harkita, voitko keskustella asiasta suoraan esihenkilösi tai muun vastuuhenkilön kanssa. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voit käyttää Eettistä ilmoituskanavaa. Ilmoituksen voi tehdä omalla nimellä tai halutessaan nimettömästi, ja ilmoituskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti.

Ilmoituksen tueksi ei vaadita varsinaisia todisteita, mutta sen tulee perustua perusteltuun epäilyyn ja vilpittömään tarkoitukseen. Tahallinen valheellisen tiedon antaminen on kiellettyä ja voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin.

Veikkaus on sitoutunut suojelemaan kaikkia ilmoittajia, jotka toimivat hyvässä uskossa, eikä hyväksy ilmoittajaan kohdistuvia vastatoimia.

Jos haluat tehdä ilmoituksen Eettisen ilmoituskanavan kautta, voit tehdä sen tästä. Lomake ohjaa sinua vaiheittain ilmoituksen täyttämisessä.

Kanavan teknisestä toteutuksesta vastaa riippumaton ulkopuolinen toimija, Granite Partners Oy, joka käyttää siihen tarkoitettua Whistleblow-järjestelmää. Järjestelmä ei tallenna ilmoittajasta IP-osoitetta tai muita tunnistettavia tietoja.

Ilmoitusprosessin aikana yhteydenpito tapahtuu ensisijaisesti järjestelmän kautta. Ilmoituksen jätettyäsi saat PIN-koodin ja henkilökohtaisen linkin. Nämä tiedot on tärkeää tallentaa, sillä niiden avulla voit myöhemmin tarkastella ilmoitustasi, täydentää vastauksia tai lukea Veikkauksen vastauksen.

Huomioithan, että tämä kanava ei sovellu kiireellisiin ilmoituksiin, joille on oma menettelynsä.

Ilmoituskanavaa ei myöskään ole tarkoitettu asiakaspalautteisiin – palautetta voi antaa ottamalla yhteyttä Veikkauksen asiakaspalveluun.

Ilmoituksen käsittelyprosessin vaiheet

eettinen ilmoituskanava

Ilmoituksesi käsittely on luottamuksellista

Kaikki Eettisen ilmoituskanavan kautta tehdyt ilmoitukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti. Ilmoittajan, ilmoituksessa mainittujen henkilöiden sekä ilmoituksen kohteen henkilöllisyys ja muut henkilötiedot suojataan tarkoin.

Ilmoitusten käsittelyoikeus on rajattu vain Veikkauksen nimetyille asiantuntijoille sekä ulkopuoliselle, Veikkauksen valtuuttamalle tutkintahenkilöstölle.

Ilmoitusten vastaanotosta, esikäsittelystä ja järjestelmässä käytävästä vuoropuhelusta vastaa ulkopuolinen yhteistyökumppani BDO Oy, joka on erikoistunut tilintarkastukseen ja tutkintaan. Jatkotoimista ja mahdollisten selvitysten toteuttamisesta vastaavat ensisijaisesti Veikkauksen Compliance Officer ja turvallisuusjohtaja. Mikäli tapaus niin edellyttää, ilmoitus voidaan siirtää hallituksen nimeämän ratkaisuelimen käsiteltäväksi.

Ratkaisuelimeen kuuluvat Veikkauksen tarkastus- ja vastuullisuusvaliokunnan puheenjohtaja, lakiasiainjohtaja sekä HR-johtaja.

Tapauksesta riippuen selvitystyöhön voidaan kutsua mukaan myös muita asiantuntijoita tai viranomaisia. Myös näissä tilanteissa ilmoittajan henkilöllisyys pyritään suojaamaan, mikäli se on olosuhteisiin nähden mahdollista. Veikkauksen sisäiseen tutkintaan osallistuvat henkilöt sitoutuvat erilliseen salassapitosopimukseen.

Ilmoituskanavan toiminta ja käsittelyprosessit noudattavat EU:n Whistleblower-direktiiviä, kansallista ilmoittajansuojelulakia sekä rahanpesulainsäädäntöä. Käsittelemme kaikki ilmoitukset huolellisesti ja tietosuojakäytäntöjemme mukaisesti.

Voit tutustua Eettistä ilmoituskanavaa koskevaan tietosuojaselosteeseen ja yleiseen tietosuojaselosteeseemme.

Kiitos, että osallistut vastuullisen toiminnan edistämiseen.

Ulkoinen ilmoittaminen

Veikkauksen Eettinen ilmoituskanava on ensisijainen kanava mahdollisten rikkomusten raportointiin. Voit tehdä ilmoituksen tästä.

Mikäli et saa ilmoituksestasi kohtuullista selvitystä kolmen (3) kuukauden kuluessa, tai jos sinulla on perusteltu syy epäillä eturistiriitaa käsittelyssä, voit vaihtoehtoisesti tehdä ilmoituksen suoraan toimivaltaiselle viranomaiselle tai oikeuskanslerinviraston keskitettyyn ilmoituskanavaan.

Viranomaisilmoitus on mahdollinen, mikäli kyseessä on asia, joka kuuluu ilmoittajansuojelulain soveltamisalaan.