Sopimusehdot
Veikkauksen Etuasiakkuuden sopimusehdot
Voimassa alkaen 1.1.2022
Nämä ehdot korvaavat aiemmin 4.5.2021 käyttöön otetut Etuasiakkuuden sopimusehdot. Päivitettyjä ehtoja sovelletaan myös asiakkuuksiin, jotka on muodostettu ennen tämän päivämäärän voimaantuloa.
Veikkaus Oy (jäljempänä "Veikkaus") on suomalainen osakeyhtiö (Y-tunnus 2765220-1), jonka kotipaikka on Helsinki. Veikkaus toimii yksinoikeudella arpajaislain, valtioneuvoston rahapeliasetuksen sekä sisäministeriön vahvistamien pelisääntöjen puitteissa tarjoten rahapelejä Suomessa. Rahapelitoimintaa valvoo Poliisihallitus.
Näitä sopimusehtoja sovelletaan Veikkauksen Etuasiakkuus-ohjelmaan, joka tarkoittaa Veikkauksen ja asiakkaan välistä tunnistautunutta asiakassuhdetta. Etuasiakkuus mahdollistaa pääsyn Veikkauksen tunnistautumista vaativiin palveluihin ja etuihin, jotka on suunnattu erityisesti Etuasiakkaille (jäljempänä "Etuasiakas").
Etuasiakkuuden sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin tilanteisiin, joissa Etuasiakas käyttää Veikkauksen pelejä tai palveluita. Lisäksi sovelletaan palvelukohtaisia erityisehtoja ja sääntöjä, mikäli ne ovat sovellettavissa.
Etuasiakkaaksi rekisteröityminen
Veikkauksen Etuasiakkuuden palvelujen käyttö edellyttää, että asiakas rekisteröityy Etuasiakkaaksi. Rekisteröityminen on mahdollista 18 vuotta täyttäneelle oikeustoimikelpoiselle henkilölle, jolla on voimassa oleva suomalainen henkilötunnus.
Henkilöllisyys varmennetaan sähköisesti Veikkauksen hyväksymän tunnistuspalvelun kautta tai esittämällä virallinen henkilöllisyysasiakirja Veikkauksen edellyttämällä tavalla.
Etuasiakkuus on tarkoitettu yksityishenkilöiden henkilökohtaiseen käyttöön Suomessa (lukuun ottamatta Ahvenanmaata). Rekisteröitymisen edellytyksenä on, että henkilöllä on Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämässä väestötietojärjestelmässä merkitty vakituinen kotiosoite Suomessa. Veikkauksella on oikeus tarkistaa henkilön osoite- ja henkilötiedot suoraan väestötietojärjestelmästä ja tarvittaessa vaatia otetta asuinpaikan todentamiseksi.
Rekisteröitymisen yhteydessä Etuasiakkaalla tulee olla henkilökohtainen pankkitili Suomessa toimivassa pankissa, jonka kanssa Veikkauksella on sopimus. Tilin tulee olla yksin Etuasiakkaan nimissä ja käytettävissä vain hänen omiin varoihinsa. Sama pankkitili ei voi olla liitetty useampaan Etuasiakkuuteen. Veikkaus varaa oikeuden tarkistaa pankkitilin henkilökohtaisuuden pankilta.
Veikkauksella on oikeus tarkistaa, onko henkilö poliittisesti vaikutusvaltainen tai muutoin rahanpesulain tarkoittama henkilö. Lisäksi Veikkaus voi tarvittaessa pyytää selvitystä varojen alkuperästä ja hyödyntää selvityksissä myös kolmansia osapuolia.
Rekisteröitymällä Etuasiakkaaksi asiakas sitoutuu noudattamaan näitä sopimusehtoja, Veikkauksen palvelukohtaisia erityisehtoja ja sääntöjä, sekä lakia ja hyviä tapoja. Ajantasaiset ehdot, ohjelman säännöt ja tietosuojainformaatio ovat nähtävissä Veikkauksen verkkopalvelussa sekä pelisaleissa.
Etuasiakkuus ja siihen liittyvä pelitili ovat henkilökohtaisia. Tiliä saa käyttää vain se henkilö, jonka nimissä se on avattu. Käyttöoikeuksia tai tunnistautumistietoja ei saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön missään olosuhteissa.
Veikkaus pidättää itsellään oikeuden perustellusta syystä kieltäytyä Etuasiakkuuden avaamisesta tai mitätöidä jo tehty rekisteröinti.
Etuasiakkuuden käyttäminen
Veikkaus tarjoaa Etuasiakkailleen palveluja ja etuja, jotka perustuvat kulloinkin voimassa olevaan asiakasohjelmaan. Palvelujen käyttö edellyttää henkilökohtaista tunnistautumista Veikkauksen hyväksymällä tunnistusvälineellä tai -menetelmällä.
Kaikki toimenpiteet, jotka tehdään tunnistautumisen yhteydessä Etuasiakkaan nimissä, sitovat Etuasiakasta. Etuasiakas vastaa palvelun käytöstä ja tunnistautumisvälineiden huolellisesta säilyttämisestä.
Vastuut ja käyttöoikeudet
- Etuasiakas vastaa uloskirjautumisesta käytön jälkeen.
- Etuasiakas vapautuu vastuusta, kun ilmoittaa tunnistautumistietojen päätymisestä sivullisille.
- Käyttöoikeus on rajoitettu; sisällön kopiointi, muokkaus tai jakelu on kielletty ilman lupaa.
Pelipalvelut
Veikkauksen pelipalvelut, joita Etuasiakas voi käyttää, sisältävät:
- Verkkopelipalvelu (selaimella tai mobiilisti)
- Myyntipistepelaaminen Veikkaus-kortilla, ajokortilla tai henkilökortilla
- Pelisalipelaaminen hyväksytyillä tunnistusvälineillä
- Raha-automaattipelaaminen Veikkaus-kortilla tai maksukortilla
Etuasiakasohjelma ja edut
Etuasiakasohjelman sisältö, ehdot ja rajoitukset on nähtävillä Veikkauksen verkkopalvelussa. Etuasiakas hyväksyy kulloinkin voimassa olevat ohjelman säännöt ja etukohtaiset ehdot hyödyntäessään palveluita.
Pelaamisen tunnistautuminen ja rajoitukset
- Tietyissä peleissä tunnistautuminen on pakollista.
- Veikkaus voi asettaa pelirajoituksia pelikohtaisesti tai asiakkaan pyynnöstä.
- Asiakas voi estää pelaamisensa määräajaksi tai toistaiseksi – estoa ei voi perua kesken voimassaolon.
Tilin tapahtumat ja reklamaatiot
- Etuasiakas voi tarkistaa peli- ja rahaliikenteensä verkkopalvelussa.
- Poikkeamista tulee reklamoida kirjallisesti tai puhelimitse kohtuullisessa ajassa, viimeistään kahden kuukauden kuluessa havainnosta.
- Reklamaatioissa on ilmoitettava yksilöidyt tiedot.
Estojen ja pelirajojen valvonta
Jos pelaamisen esto tai pelitilin sulkeminen epäonnistuu, Etuasiakkaan tulee ilmoittaa siitä välittömästi Veikkaukselle. Veikkaus ei vastaa estosta huolimatta tehdyistä pelipanoksista.
Väärinkäytökset ja vilpillinen toiminta
- Etuasiakas ei saa pelata kohteita, joiden lopputulokseen hän voi vaikuttaa.
- Yhteispeli nettipokerissa (esim. taskukorttien jakaminen tai merkkien siirto) on kiellettyä.
Voitonmaksun ehdot
Veikkaus voi keskeyttää voitonmaksun, jos:
- Pelitapahtuma on syntynyt virheestä
- Toiminta rikkoo ehtoja, pelisääntöjä tai lainsäädäntöä
- On perusteltu epäilys sopimusehtojen kiertämisestä tai pelin manipuloinnista
Jos Etuasiakas voittaa suuremman summan, henkilöllisyys on todistettava ennen voiton maksamista. Tällöin voitto maksetaan vasta, kun Veikkauksen edellyttämä todennus on suoritettu.
1. Verkkopelipalvelu
Yleistä
Veikkauksen verkkopelipalvelun käyttö edellyttää palvelun käyttöönottoa Veikkauksen verkkosivustolla. Tämä tapahtuu luomalla tarvittavat käyttäjätunnukset joko rekisteröitymisen yhteydessä tai yhdistämällä ne olemassa olevaan Etuasiakkuuteen Veikkauksen hyväksymän sähköisen tunnistuspalvelun avulla. Veikkaus voi perustellusta syystä hylätä tunnusten avaamisen tai mitätöidä jo tehdyn avauksen.
Rahapelien pelaaminen verkossa edellyttää, että Etuasiakas asuu vakituisesti Suomessa, lukuun ottamatta Ahvenanmaan aluetta. Mikäli asiakkaalla on väestötietojärjestelmässä tilapäinen osoite Ahvenanmaalla tai ulkomailla, Veikkauksella on oikeus estää verkkopelaaminen ja pelitilin käyttö.
Verkkopelipalvelua ei saa käyttää tietyissä maissa tai alueilta käsin. Asiakkaan tulee aina itse selvittää, onko palvelun käyttö sallittua kyseisessä maassa tai alueella. Veikkauksella on oikeus estää teknisesti verkkopalvelun käyttö ulkomailla tapahtuvan oleskelun aikana.
Joissakin peleissä vaaditaan, että asiakas pelaa omalla nimellään tai käyttää julkista pelaajanimimerkkiä. Pelaajanimen tulee noudattaa Veikkauksen ohjeita, olla hyvän tavan mukainen, eikä se saa olla loukkaava tai harhaanjohtava.
Tietyt pelit voivat edellyttää myös kolmansien osapuolien käyttöehtojen hyväksymistä ennen pelaamisen aloittamista.
Pelitili
Pelitilin kautta tapahtuu kaikki rahapelitoiminta verkkopalvelussa. Tilin voi avata vain henkilö, jonka nimissä Etuasiakkuus on rekisteröity. Tiliä ei saa siirtää toiselle henkilölle, eikä sitä saa käyttää kukaan muu. Pelitilille voi siirtää varoja vain henkilökohtaiselta pankkitililtä, ja myös mahdolliset voitot palautetaan samalle pankkitilille.
Pelitilin valuuttana toimii euro. Kaikki pelimaksut ja maksulliset palvelut veloitetaan pelitililtä voimassa olevan hinnaston mukaan. Tilille voi tallentaa varoja vain lainsäädännön tai Veikkauksen määrittämään ylärajaan asti – ylimenevä osa palautetaan automaattisesti asiakkaan pankkitilille.
Varojen siirtäminen pelitilille on estetty yöaikaan klo 00.00–06.00. Pelaaminen luotolla on kielletty arpajaislain mukaisesti. Asiakkaan pelitilille siirtämät varat ovat tilitysvaroja ja säilytetään erillään Veikkauksen muista varoista. Veikkaus tallettaa nämä asiakasvarat omalle pankkitililleen yhdessä muiden asiakkaiden varojen kanssa, erottelu tapahtuu sähköisesti.
Pelitilillä oleville varoille ei makseta korkoa. Veikkaus ei peri kuluja varojen siirroista pelitilin ja pankkitilin välillä, mutta asiakkaan pankki voi periä omia kulujaan. Pelitilin tapahtumista ei myönnetä erillisiä kuitteja, vaan ne tallentuvat järjestelmään sähköisesti.
Pelaaminen
Pelaaminen verkkopalvelussa edellyttää, että pelitilillä on riittävästi varoja. Mikäli varoja ei ole, tai asiakkaan tiedot ovat puutteellisia, pelitapahtumaa ei hyväksytä. Veikkaus ei ilmoita erikseen, jos peli jää tällaisessa tilanteessa toteutumatta.
Maksamalla pelin pelitililtään asiakas hyväksyy pelitapahtuman, eikä sitä voi enää muuttaa tai perua. Myös panoksen asettaminen on sitova toimenpide heti arvonnan käynnistyttyä tai panostusajan umpeuduttua.
Toistaiseksi voimassa olevat pelit, kuten tilauspelit, keskeytyvät automaattisesti, jos maksua ei voida suorittaa esimerkiksi eston, rajoituksen, sopimussuhteen päättymisen tai varojen puuttumisen vuoksi.
2. Veikkaus-kortti ja mobiilit tunnistautumismenetelmät ja -välineet
Veikkaus-kortti on henkilökohtainen asiakaskortti, jonka Veikkaus myöntää Etuasiakkaalle. Kortti toimii tunnistusvälineenä pelisaleissa ja myyntipaikoissa, joissa vaaditaan tunnistautumista tiettyjen pelien pelaamiseen tai etujen ja palveluiden lunastamiseen.
Etuasiakkaalla on mahdollisuus ottaa käyttöönsä myös sähköinen Veikkaus-kortti, niin sanottu Mobiilikortti, joka on käytettävissä Veikkauksen mobiilisovelluksessa. Lisäksi verkkopalvelun ja mobiilisovelluksen kautta voidaan tietyissä tilanteissa tunnistautua Etuasiakkuuden palveluihin sekä pelipalveluihin. Ajantasainen tieto palveluista ja niitä tukevista tunnistusmenetelmistä on saatavilla Veikkauksen verkkopalvelussa. On huomioitava, että mobiilikortti ja muut mobiilit tunnistautumistavat eivät ole yhteensopivia kaikkien laite- tai puhelinmallien kanssa.
Tunnistautumistilanteissa Veikkaus voi vaatia lisävahvistuksena erillistä tunnistekoodia, joka toimitetaan Etuasiakkaan ilmoittamaan matkapuhelinnumeroon.
Veikkaus-kortti sekä mobiilit tunnistautumisvälineet ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa kenellekään muulle, ei edes tilapäisesti.
Pelitapahtuman yhteydessä tehty tunnistautuminen, joko Veikkaus-kortilla tai mobiilisti, mahdollistaa pelisaleissa tai myyntipaikoissa pelattujen pelien tietojen seuraamisen Veikkauksen verkkopalvelussa sekä mahdollisuuden valita tiettyjen pelien voitonmaksutavan.
Veikkaus-kortin voi tilata Veikkauksen verkkopalvelun, pelisalin, pelikasinon tai muun Veikkauksen määrittämän paikan kautta. Kortti toimitetaan Etuasiakkaan Etuasiakkuuteen liitettyyn suomalaiseen osoitteeseen noin kolmen viikon kuluessa rekisteröitymisestä tai uuden tilauksen tekemisestä.
Veikkaus ei vastaa vahingosta, jos kortti tai muu tunnistautumiseen käytetty väline joutuu kolmannen osapuolen haltuun. Kortin katoamisen tai vaurioitumisen sattuessa Etuasiakkaan tulee tehdä uusi korttitilaus tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun kortin mitätöimiseksi. Uuden kortin tilaaminen mitätöi automaattisesti vanhan kortin. Veikkaus pidättää oikeuden rajoittaa asiakkaalle toimitettavien korttien määrää kalenterivuoden aikana.
3. Maksukorttiin liitetty Etuasiakkuus-ominaisuus
Etuasiakas voi liittää henkilökohtaisen maksukorttinsa Etuasiakkuuteensa, jolloin korttia voidaan käyttää tunnistautumiseen Veikkauksen määrittämissä peleissä tai pelimaksujen suorittamiseen. Kortin liittäminen edellyttää, että kortin numero lisätään asiakastietoihin, ja tämä tapahtuu maksutapahtuman yhteydessä esimerkiksi Veikkauksen verkkopalvelussa tai raha-automaatilla.
Veikkaus hyväksyy Etuasiakkuuteen liitettäviksi suomalaiset henkilökohtaiset debit-kortit sekä Visa Electron -kortit. Yhdistelmäkorteista voidaan liittää vain debit-ominaisuus. Luotto- tai yrityskortteja ei hyväksytä, sillä luotolla pelaaminen on arpajaislain mukaan kiellettyä. Siksi Etuasiakkaalla on oikeus liittää vain sellainen maksukortti, joka ei ole liitetty luottotililliseen pankkitiliin.
Maksukorttiin liitettyjen ominaisuuksien tulee täyttää seuraavat ehdot:
- Kortti on liitettävissä vain yhteen Etuasiakkuuteen, ja Etuasiakkuuden tulee olla kortinhaltijan nimissä.
- Kortin tulee olla henkilökohtainen; siihen liitetyn pankkitilin varat ovat Etuasiakkaan yksin, eikä tilillä ole muita omistajia.
- Yhdellä Etuasiakkaalla voi olla liitettynä useampi maksukortti, mutta vain Veikkauksen kulloisenkin käytännön sallima määrä.
- Kortin liitettävyys voi riippua kortinmyöntäjän omasta päätöksenteosta.
Veikkaus pidättää oikeuden tarkistaa maksukortin liittämisen edellytykset kortinmyöntäjältä varmistaakseen, että vaatimukset täyttyvät.
Voittojen maksaminen
Verkkopelipalvelussa Etuasiakkaan pelivoitot ja mahdolliset maksupalautukset maksetaan joko Etuasiakkaan pelitilille tai hänen Etuasiakkuuteensa liitetylle pankkitilille. Pelitilillä voi kuitenkin olla varoja vain siihen asetettuun enimmäismäärään saakka. Mikäli raja ylittyy, ylimenevä osa siirretään automaattisesti pankkitilille.
Myyntipaikoissa ja pelisaleissa Etuasiakas voi pelatessaan tunnistautua esimerkiksi Veikkaus-kortilla, ajokortilla tai henkilökortilla. Näissä tilanteissa pelivoitot voidaan Veikkauksen kulloinkin voimassa olevan käytännön mukaisesti maksaa joko Etuasiakkuuteen liitetylle pankkitilille, verkkopelipalvelun pelitilille tai myyntipaikassa pelitositetta vastaan. Alle 1000 euron voitot voi lunastaa myyntipaikasta kahdeksan päivän kuluessa voiton vahvistamisesta. Mikäli tätä ei tehdä määräajassa, voitto siirtyy automaattisesti pankkitilille.
Joissakin peleissä pelisääntöjen mukaan voitto maksetaan vasta kolmen viikon kuluttua oikean tuloksen vahvistamisesta. Lisäksi, jos Etuasiakas on voittanut vähintään 2000 euroa tietyn ajanjakson sisällä myyntipaikassa tai pelisalissa, hänen on todistettava henkilöllisyytensä hyväksytyllä tavalla saadakseen voittonsa.
Veikkaus voi ilmoittaa voitosta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä Etuasiakkaalle joko sähköisten yhteystietojen kautta tai verkkopalvelun ilmoituksilla. Voittojen maksaminen edellyttää aina henkilöllisyyden todennusta Veikkauksen määräämällä tavalla. Näissä tilanteissa kyseessä olevat varat katsotaan Veikkauksen varoiksi, kunnes todennus on suoritettu.
Etuasiakkaan tulee lunastaa voitot arpajaislaissa määritellyn ajan kuluessa. Raha-automaattien yhteydessä voitot maksetaan käytetyn maksutavan mukaisesti – käteispelit käteisenä ja kortilla pelatut pankkitilille. Joillain automaateilla voitot voidaan lunastaa myös tikettinä, joka vaihdetaan pelisalissa rahaksi. Suuremmat voitot, kuten jackpotit, maksetaan pankkitilille Veikkauksen käytännön mukaisesti.
Mikäli pelikäyttöliittymä näyttää virheellisen arvontatuloksen teknisestä syystä, voittosummana pidetään Veikkauksen pelijärjestelmään ja Poliisihallituksen valvontajärjestelmään tallennettua tulosta. Tämä koskee myös vapaapelejä tai varauksia.
Ennen pelivoittojen siirtoa pankkitilille Veikkaus varaa oikeuden tarkistaa asiakkaan oikeuden varoihin. Tarkastuksen aikana varat voivat olla jäädytettyinä pelitilillä oikeushyvän turvaamiseksi. Veikkaus ei vastaa mahdollisista viivästyksistä, jotka johtuvat tarkastuksista.
Veikkauksella on oikeus korjata teknisestä virheestä johtuvat rahaliikenteeseen liittyvät virhekirjaukset. Mikäli Etuasiakas on saanut varoja oikeudettomasti, Veikkauksella on oikeus periä ne takaisin ja ilmoittaa asiasta viipymättä. Etuasiakkaan velvollisuutena on palauttaa väärin saadut varat. Veikkaus voi pitää varoja pelitilillä vakuutena kunnes oikeus kyseisiin varoihin on laillisesti selvitetty.
Chat-pikaviestipalvelu
Veikkaus tarjoaa verkkopalvelussaan reaaliaikaisen chat-pikaviestipalvelun (jatkossa "chat-palvelu"), joka on tarkoitettu sekä Etuasiakkaan ja Veikkauksen väliseen viestintään että tiettyjen pelien osalta Etuasiakkaiden keskinäiseen keskusteluun.
Chat-palvelussa saa käyttää vain suomen-, ruotsin- tai englanninkielistä sisältöä. Viestien tulee olla lain ja hyvien tapojen mukaisia, eikä ne saa sisältää toisen tekijänoikeudellisesti suojattua aineistoa.
Etuasiakas on itse vastuussa lähettämästään sisällöstä ja käyttäytymisestään chat-palvelussa. Koska viestintä on reaaliaikaista, Veikkaus ei tarkasta viestejä ennakkoon eikä vastaa niiden sisällöstä. Palvelua käytettäessä Etuasiakkaan tulee noudattaa hyviä tapoja, eikä lähettää mitään laitonta, loukkaavaa tai muutoin sopimatonta sisältöä.
Veikkaus pidättää oikeuden poistaa palvelusta kielletyn sisällön ja estää palvelun käyttö joko määräaikaisesti tai kokonaan, mikäli ehtoja rikotaan. Seuraavat toiminnot katsotaan ehtojen vastaisiksi:
- Chatin käyttäminen muuhun kuin henkilökohtaiseen viestintään, kuten markkinointiin tai haittaohjelmien jakeluun
- Palvelun käyttäminen pelisääntöjen vastaisesti
- Toisten Etuasiakkaiden tai Veikkauksen painostaminen, uhkailu tai häirintä
- Yksityisten tietojen, kuten salasanojen, kalastelu
- Lainvastaisten, syrjivien, loukkaavien tai harhaanjohtavien viestien lähettäminen
- Totuudenvastaisten tai perusteettomien väitteiden esittäminen Veikkauksesta tai sen palveluista
- Toisen henkilöllisyyden käyttö tai esiintyminen Veikkauksen tai sen yhteistyökumppanin työntekijänä
- Kaikenlainen muu chat-palvelun sopimaton käyttö tai käyttäytyminen
Veikkauksella ei ole velvollisuutta ilmoittaa viestien poistamisesta etu- tai jälkikäteen. Veikkaus ei myöskään vastaa Etuasiakkaiden viestien sisällöstä tai niiden paikkansapitävyydestä. Etuasiakkaan tulee itse arvioida chat-viestien luotettavuus.
Veikkaus pyrkii poistamaan laittoman tai sopimattoman sisällön mahdollisimman nopeasti. Veikkaus ei kuitenkaan vastaa epäsuorista tai välillisistä vahingoista, joita chat-palvelun käyttö tai mahdollinen toimimattomuus voi aiheuttaa.
Palvelu tarjotaan ilman takuuta teknisestä toimivuudesta. Veikkaus tekee parhaansa sen keskeytyksettömän toiminnan varmistamiseksi, mutta ei voi taata palvelun jatkuvaa saatavuutta.
Asiakastietojen tallentaminen ja käyttäminen
Veikkaus tallentaa Etuasiakkaan henkilötietoja omiin sekä yhteistyökumppaneidensa tietojärjestelmiin osana asiakassuhteen hoitoa. Henkilötietojen käyttö tapahtuu aina Veikkauksen tietosuojainformaatiossa kuvatulla tavalla. Tietoja päivitetään ja varmistetaan säännöllisesti, muun muassa väestötietojärjestelmän kautta.
Etuasiakkaan vastuulla on huolehtia siitä, että hänen asiakastietonsa pysyvät ajan tasalla. Veikkaus ei ole vastuussa virheellisistä tiedoista johtuvista seurauksista, jos virheet johtuvat asiakkaan omista ilmoituksista tai laiminlyönneistä. Tietoja voi päivittää Veikkauksen verkkopalvelussa, asiakaspalvelussa, pelisalissa tai pelikasinossa.
On tärkeää, että Etuasiakkaan yhteystiedot ovat ajan tasalla, jotta Veikkaus voi tarvittaessa tavoittaa hänet esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse. Viestintä Etuasiakkaalle tapahtuu näiden yhteystietojen kautta ja liittyy suoraan asiakkuuteen.
Mikäli Etuasiakkuus päättyy ja asiakas rekisteröityy uudelleen 12 kuukauden sisällä, tai jos sopimussuhde ei ole vielä virallisesti päättynyt, Veikkaus voi palauttaa aiemmat asiakastiedot käyttöönsä seuraavista syistä:
- Vastuullisuuden ja pelaajien oikeusturvan takaaminen
- Väärinkäytösten ja rikosten ennaltaehkäisy
- Palvelun jatkuva parantaminen ja kehittäminen
Veikkauksen oikeudet
Veikkauksella on oikeus poistaa palveluistaan Etuasiakas, joka toimii näiden ehtojen, muiden ohjelma- tai palvelukohtaisten ehtojen, pelisääntöjen, ohjeiden tai lain ja hyvien tapojen vastaisesti. Samalla voidaan estää palvelujen ja etujen käyttö enintään yhdeksi vuodeksi kerrallaan.
Turvallisuuden varmistamiseksi, väärinkäytösten estämiseksi tai lainsäädännön ja viranomaismääräysten noudattamiseksi Veikkauksella on oikeus:
- kieltäytyä vastaanottamasta panostuksia tai rahasiirtoja kokonaan tai osittain
- asettaa viive voittojen maksulle tai siirrolle pelitilille tai pankkitilille
- keskeyttää palvelujen käyttö tai jättää peli hyväksymättä
- estää rekisteröityminen, palvelujen käyttö, pelitilin avaaminen tai pelaaminen
Veikkauksella on myös oikeus välittömästi keskeyttää palvelun tai sen osan käyttö, jos:
- Etuasiakas ei noudata sopimusehtoja, pelisääntöjä tai muita annettuja ohjeita
- Etuasiakas käyttää palvelua väärin tai aiheuttaa haittaa muille käyttäjille tai järjestelmille
- Etuasiakkaan toiminta tai tekninen laitteisto aiheuttaa häiriöitä tai vaaraa
- Etuasiakas ilmoittaa, että tunnistautumisväline on mahdollisesti joutunut sivullisen haltuun
Veikkauksella on oikeus sulkea pelitili määräajaksi tai toistaiseksi seuraavissa tapauksissa:
- Jokin rekisteröitymisen tai käyttämisen edellytys ei täyty
- Etuasiakas ei noudata sopimusehtoja tai pelikohtaisia ohjeita
- Pelissä tai pelaamisessa epäillään lainvastaista toimintaa
- Käytössä havaitaan väärinkäyttöä tai haitan vaaraa muille
- Viranomaismääräys, rikostutkinta tai turvallisuustarve edellyttää sitä
Veikkaus voi tarkistaa Etuasiakkaan henkilöllisyyden sekä pyytää tai hankkia Etuasiakkaasta tietoja ja asiakirjoja laissa sallituissa tapauksissa. Etuasiakas suostuu, että Veikkaus saa tarkistaa ilmoitetun pankkitilin oikeellisuuden sekä liitetyn maksukortin vaatimustenmukaisuuden kortinmyöntäjältä.
Jos Etuasiakkuus perustuu sähköiseen tunnistuspalveluun, Etuasiakas hyväksyy, että Veikkaus saa tarvittaessa tarkistaa tunnistautumiseen liittyviä tietoja tunnistuspalveluntarjoajalta.
Veikkauksella on oikeus tarkistaa, onko Etuasiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) tai muu erityisryhmään kuuluva taho rahanpesulain nojalla. Lisäksi Veikkaus voi selvittää pelivaroihin liittyviä asioita kolmansilta osapuolilta ja vaatia lisätietoja.
Veikkauksella on oikeus muuttaa palveluiden sisältöä, käyttöehtoja tai keskeyttää palvelun tarjoaminen. Kaikki palvelun sisällöt, mukaan lukien tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet, ovat Veikkauksen tai sen kumppaneiden omaisuutta ja suojattuja kansainvälisillä ja kansallisilla sopimuksilla.
Palvelussa oleva aineisto, kuten teksti, kuvat, äänet ja ohjelmistot, on suojattu. Näiden materiaalien kopiointi, julkaisu tai jakelu ilman lupaa on kielletty. Myös tavaramerkit, liiketunnukset ja iskulauseet ovat Veikkauksen tai sen kumppaneiden omaisuutta eikä niitä saa käyttää ilman lupaa.
Veikkaus voi käyttää, julkaista ja jakaa Etuasiakkaan lähettämää aineistoa lainsäädännön puitteissa, kuitenkin kunnioittaen asiakkaan yksityisyyttä. Veikkaus voi myös poistaa palvelusta sisällön, jonka se katsoo olevan lain tai hyvien tapojen vastainen, eikä sen tarvitse ilmoittaa sisällön poistamisesta etukäteen tai jälkikäteen.
Veikkauksen vastuut
Veikkaus ei takaa, että Etuasiakkuuteen liittyvät palvelut ja edut ovat aina keskeytyksettä käytettävissä. Veikkaus pyrkii kuitenkin ilmoittamaan etukäteen mahdollisista keskeytyksistä, häiriöistä tai katkoksista. Yhtiö ei ole vastuussa mahdollisista näistä aiheutuvista vahingoista Etuasiakkaalle.
Veikkaus ei vastaa tietoliikenneyhteyksien tai -palveluiden toimivuudesta tai luotettavuudesta Etuasiakkaan ja Veikkauksen välillä. Samoin Veikkaus ei ole vastuussa asiakkaiden käyttäytymisestä palveluissa tai palveluun lähetetystä sisällöstä. Myöskään Veikkauksen verkkopalvelun kautta löytyvien linkkien kohdesisällöstä ei kanneta vastuuta.
Palvelujen tekninen toiminta taataan vain sellaisessa käyttöympäristössä, joka täyttää Veikkauksen viralliset laitteisto- ja ohjelmistovaatimukset. Käytössä olevat laitevaatimukset ja suositukset löytyvät Veikkauksen verkkosivustolta. Mobiilikäyttöliittymä on optimoitu yleisimmille laitteille, mutta sen toimivuutta ei voida taata kaikilla päätelaitteilla.
Veikkaus ei vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta esteestä tai muusta sellaisesta seikasta, joka kohtuuttomasti vaikeuttaa toimintaa. Tällaiset tilanteet voivat oikeuttaa Veikkauksen keskeyttämään tai rajoittamaan palvelua. Ylivoimaisia esteitä voivat olla esimerkiksi:
- viranomaisen päätökset tai toimenpiteet
- Veikkausta suoraan tai välillisesti koskevat työtaistelutoimet
- sota, kapina, mellakka tai niiden uhka
- sabotaasi, tulipalo, luonnonmullistus tai onnettomuus
- sähkö- tai tietoliikennehäiriöt
Veikkaus ei vastaa Etuasiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. Tällaisia vahinkoja voivat olla esimerkiksi:
- viivästyksestä tai palvelun käyttämättömyydestä johtuvat menetykset
- kulut, jotka aiheutuvat korvaavien palvelujen tai tavaroiden hankinnasta
- oikeudettomasta pääsystä tietoihin tai niiden muuttamisesta aiheutuvat vahingot
- päätelaitteen tai tietojärjestelmän vahingoittuminen tai tietojen menetys ladatusta sisällöstä
- muut palveluun liittyvät olosuhteet tai häiriöt
Veikkauksen vastuu rajoittuu kaikissa tapauksissa virheen sattuessa siihen maksun määrään, jonka Etuasiakas on maksanut Veikkaukselle kyseessä olevasta palvelusta tai etuudesta. Esimerkiksi pelivirhetilanteessa vastuu rajoittuu pelipanoksen määrään, ellei pelin säännöissä tai näissä ehdoissa ole muuta mainittu.
Mikään yllä mainituista ehdoista ei kuitenkaan rajoita Etuasiakkaan lakisääteisiä oikeuksia.
Etuasiakkaan vastuut
Etuasiakas vastaa Veikkaukselle antamiensa tietojen paikkansapitävyydestä sekä mahdollisista seurauksista, joita virheelliset tiedot aiheuttavat. Etuasiakkaan on ilmoitettava Veikkaukselle kaikista muutoksista henkilö-, asuinpaikka-, yhteys- tai pankkitiedoissaan viipymättä.
Etuasiakkaan tulee säilyttää henkilökohtaiset tunnistautumismenetelmänsä ja -välineensä turvallisesti. Tämä koskee myös Veikkauksen verkkopalvelun kirjautumistietoja, kuten käyttäjätunnusta ja salasanaa. Jos Etuasiakas epäilee, että nämä tiedot ovat joutuneet ulkopuolisen haltuun, hänen tulee ilmoittaa asiasta Veikkaukselle välittömästi.
Ellei toisin ole mainittu, kaikki kirjalliset yhteydenotot Veikkaukseen, jotka koskevat sopimussuhdetta tai sen ehtoja, tulee osoittaa osoitteeseen [email protected].
Etuasiakas on vastuussa kaikista palvelujen käytöstä aiheutuvista kustannuksista, kuten tietoliikenneyhteyksistä tai mahdollisista muista käyttömaksuista.
Veikkauksen verkkopalveluja saa käyttää vain asianmukaisilla ja toimivilla tietoliikenneyhteyksillä, laitteilla ja ohjelmistoilla. Etuasiakas vastaa käyttämänsä laitteiston ja ohjelmiston teknisestä toimivuudesta ja tietoturvasta.
Verkkopelipalvelussa erilaisten apuohjelmistojen tai pelaamista helpottavien työkalujen käyttö on sallittua vain Veikkauksen erityisehtojen mukaisesti. Pokeripelien yhteydessä on nimenomaisesti kielletty käyttää automaattisesti pelaavia ohjelmia (ns. botteja) tai reaaliaikaisia päätöksentekoavustimia. Tähän liittyvät ohjeet ovat tarkemmin esillä Veikkauksen verkkosivuilla.
Etuasiakas on vastuussa kaikesta aineistosta ja viesteistä, joita hän lähettää palveluiden kautta. Hän vastaa myös siitä, ettei sisältö riko lakia, hyviä tapoja tai kolmansien osapuolien oikeuksia eikä aiheuta vahinkoa muille käyttäjille tai Veikkaukselle.
Joidenkin pelipalveluiden teknisistä häiriöistä ja keskeytyksistä säädetään rahapelien pelisäännöissä. Mikäli Etuasiakas havaitsee vian, toimintahäiriön tai virheellistä toimintaa pelissä tai automaatissa, hänen on lopetettava pelaaminen välittömästi ja ilmoitettava asiasta Veikkaukselle.
Etuasiakkuuden päättäminen
Etuasiakkuus on voimassa toistaiseksi. Etuasiakkaalla on oikeus päättää Etuasiakkuutensa milloin tahansa. Tämä onnistuu irtisanomalla Etuasiakkuus Veikkauksen pelisalissa, pelikasinossa tai todisteellisesti Veikkauksen asiakaspalvelun kautta.
Päättyessään Etuasiakkuus katkaisee Etuasiakkaalle tarjottavat palvelut ja edut. Samalla estetään Etuasiakkaan tunnistautumisvälineiden ja kirjautumistietojen, kuten käyttäjätunnuksen, salasanan ja Veikkaus-kortin, käyttö Veikkauksen palveluissa.
Etuasiakkuuden päättäminen lopettaa myös kaikki siihen liittyvät sopimukset ja palvelut, joita on muodostettu Veikkauksen ja Etuasiakkaan välille. Sopimussuhde katsotaan päättyneeksi Etuasiakkuuden päättyessä tai viimeistään, kun kaikki siihen liittyvät keskeneräiset asiat, kuten mahdollisten pelitulosten voitonjaot, on käsitelty.
Vastuullisuuden, oikeusturvan, väärinkäytösten ehkäisyn sekä palvelun kehittämisen vuoksi Veikkaus säilyttää tarpeelliset asiakastiedot vuoden ajan Etuasiakkuuden päättymisestä. Jos Etuasiakas hakee Etuasiakkuutta uudelleen tänä aikana, tiedot voidaan palauttaa käyttöön. Jos jokin muu sopimussuhde on edelleen voimassa, tiedot ovat käytettävissä siihen saakka.
Veikkauksella on oikeus ilman ennakkoilmoitusta päättää Etuasiakkuus välittömästi seuraavissa tilanteissa:
- Veikkauksen tietoon tulee Etuasiakkaan kuolema
- Pelitilillä ei ole tapahtumia 24 peräkkäiseen kuukauteen
- Etuasiakkuus on pitkään passiivinen, ja asiakassuhteen voidaan olettaa päättyneen
- Etuasiakkuuden edellytykset eivät enää täyty
- Etuasiakas ei noudata palvelujen tai etujen ehtoja tai sääntöjä
- Käytössä epäillään lainvastaisuutta, väärinkäyttöä tai vilppiä
- Etuasiakkuuden väärinkäyttö aiheuttaa haittaa tai vaaraa muille tai Veikkaukselle
- Viranomaismääräys tai lain edellyttämä toimenpide tekee päätöksen tarpeelliseksi
Kun Etuasiakkuus päättyy, kaikki tilauspelit, joita ei ole vielä veloitettu pelitililtä, peruuntuvat. Pelitili suljetaan, ja mahdolliset jäljellä olevat varat siirretään Etuasiakkuuteen liitetylle pankkitilille näiden ehtojen mukaisesti.
Sopimuksen ehtojen muuttaminen
Nämä sopimusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Veikkauksella on oikeus muuttaa Etuasiakkuuden sopimusehtoja, niihin liittyviä sääntöjä ja ohjeita sekä pelikohtaisia sääntöjä. Muutoksista ilmoitetaan verkkopalvelussa tai Etuasiakkuuteen liitettyyn yhteystietoon.
Veikkauksella on oikeus muuttaa myös Etuasiakkuuteen liittyvien palvelujen ja etujen sisältöä tai toiminnallisuutta, sekä keskeyttää niiden tarjoaminen osittain tai kokonaan. Veikkaus ei vastaa muutoksista tai keskeytyksistä mahdollisesti aiheutuvasta haitasta tai vahingosta Etuasiakkaalle.
Jos muutos lisää Etuasiakkaan velvollisuuksia tai vähentää hänen oikeuksiaan, eikä se johdu lainsäädännöstä tai viranomaisen päätöksestä, Veikkaus ilmoittaa muutoksesta Etuasiakkuuteen liitettyyn yhteystietoon. Tiedon katsotaan saapuneen Etuasiakkaalle viimeistään seitsemän (7) päivän kuluttua ilmoituksen lähettämisestä.
Jos Etuasiakas käyttää Etuasiakkuutta sen jälkeen, kun muutoksista on ilmoitettu, katsotaan hänen hyväksyneen ne. Mikäli Etuasiakas ei hyväksy muutoksia, hänen tulee lopettaa palvelun käyttö ja irtisanoa Etuasiakkuus.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Tähän sopimussuhteeseen ja muihin Etuasiakkaan ja Veikkauksen välisiin sopimuksiin sovelletaan Suomen lakia.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluin. Mikäli sopuun ei päästä, Etuasiakas voi viedä asian Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi (www.kuluttajariita.fi). Ennen sitä hänen on otettava yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan (www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta).
Euroopan komissio tarjoaa myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin, erityisesti toisessa EU-maassa asuville kuluttajille (ec.europa.eu/consumers/odr).
Jos kyse on Veikkauksen ja Etuasiakkaan välisestä voitonmaksua koskevasta erimielisyydestä, Etuasiakas voi hakea ratkaisusuositusta Poliisihallitukselta. Ohjeet ja lomake löytyvät osoitteesta poliisi.fi/ratkaisusuositukset.
Palveluun liittyvät riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa. Etuasiakkaalla on kuitenkin oikeus viedä asia myös oman kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi Suomessa.
Ratkaisusuosituksen pyytäminen ei estä asian viemistä tuomioistuimeen.
Sopimuskokonaisuus
Mikäli sopimusehtojen ja pelikohtaisten sääntöjen välillä esiintyy ristiriitaa, sovelletaan ehtoja seuraavassa ensisijaisuusjärjestyksessä:
- 1. Sisäministeriön säätämät rahapelien pelisäännöt
- 2. Pelikohtaiset ohjeet
- 3. Veikkauksen Etuasiakkuuden sopimusehdot
Nämä sopimusehdot on laadittu suomen kielellä. Mikäli suomenkielisen version ja käännösten välillä esiintyy ristiriitaa, suomenkieliset ehdot ovat ensisijaisia.
Kaikki sähköisesti tai paperimuodossa toimitettu viestintä katsotaan kirjalliseksi. Viestin katsotaan tulleen vastaanotetuksi viimeistään seitsemän (7) päivää sen lähettämisestä.
Veikkauksen yhteystiedot
Veikkaus OyPL 1
01009 Veikkaus
Puhelin: 0200 55000 (pvm/mpm)
Sähköposti: [email protected]